SÜKÛTUN ÇIĞLIKLARI:.

Çığlıklarımız nostaljiye mahkûm olamaz. Nostaljilere mahkûm duygulardan ne hayır gelir. Bizim çığlıklarımız mazidir, haldir ve istikbâldir.

Erdem Beyazıt

Posted by Mecnûn 05/05/2008

Erdem Beyazıt

 

Umudun şairi Erdem Beyazıt, 1939 yılında Maraş’ta doğdu. İlkokul ve lise öğrenimini Kahramanmaraş’ta tamamladı. Lise yıllarında, arkadaşlarıyla birlikte Maraş’ın çeşitli yerel gazetelerinde sanat ve edebiyat sayfaları düzenledi. Yüksek öğrenimine 1959 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde başladı. Bu yıllarda Akif ve Yahya Kemal çizgisini sürdüren Necip Fazıl, Sezai Karakoç ve Nuri Pakdil gibi edebiyat ustalarının çevresinde yer bulan Erdem Beyazıt, şiirlerinde Yunus Emre’den beri gelen Türkçe’nin sahih şiir damarını benimsedi. Geçim zorluğu yüzünden 1961’de öğrenimini devam mecburiyeti olmayan Ankara Hukuk Fakültesine naklederek askere gitti. Askerliğini yedek subay öğretmen olarak Burdur’da yaptı. Askerlik dönüşü fakülte değiştirerek yüksek öğrenimini Ankara Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde tamamladı.

 

1969 yılında Nuri Pakdil, Rasim Özdenören ve Akif İnan ile birlikle edebiyatımızda yeni islamcı akımın oluşturduğu bir dergi olarak öne çıkan Edebiyat Dergisi’ni kurdu.

 

Erdem Beyazıt aynı yıllarda edebiyat öğretmenliği, kütüphane müdürlüğü yaptı. İstanbul Türk Musikîsi Devlet Konservatuarı’nın kuruluşu sırasında genel sekreter olarak çalıştı. Daha sonra, Sanayi Bakanlığı İnsan Gücü Eğitim Dairesi Başkan Yardımcısı iken bu görevinden istifa suretiyle ayrılarak Akabe Yayınları’nın yönetimini üstlendi.

 

1976 yılında Cahit Zarifoğlu, Rasim Özdenören, Akif İnan, Alaeddin Özdenören, Ersin Gürdoğan ve Hasan Seyithanoğlu ile medeniyetimizin yaşanabilirliğini yeniden yürürlüğe koyma çabasının bir buluşma noktası olan Mavera dergisinin kurucuları arasında yer aldı. 

 

1984’te Akabe Yayınları’nın İstanbul’a taşınması kararı ile bu görevini devrederek yeniden memurluğa döndü. DPT’de sözleşmeli personel olarak çalışırken, 1987 milletvekili seçimlerinde Anavatan Partisi’nden Kahramanmaraş milletvekili seçildi. TBMM’nin 18. dönem çalışmaları süresince Milli Eğitim ve Çevre Komisyonlarında görev aldı. 1991 seçimlerinde ise adaylığını koymadı. İstanbul’a yerleşti. Evli ve dört çocuk babasıdır.

 

Erdem Beyazıt’ın ilk şiir kitabı Sebeb Ey, 1972 yılında Edebiyat Dergisi Yayınları’ndan çıktı.

 

1981’de İran, Pakistan, Afganistan ve Hindistan’ı içeren iki aylık gezi ile ilgili izlenimlerini “İpek Yolundan Afganistan’a” adıyla kitaplaştırdı. Bu eseriyle de TYB 1983 Gazetecilik Ödülü’nü aldı.

 

Erdem Beyazıt, son şiirleri ise Risaleler adı altında Akabe Yayınları arasında 1987 yılında çıktı. Bu kitabı ile Türkiye Yazarlar Birliği 1988 Şiir Ödülü’nü aldı. İki şiir kitabı bir arada 1992 yılında Şiirler adı altında İz Yayıncılık tarafından basıldı.

 

Gelecek Zaman Risalesi isimli şiir kitabı ise  1998 yılında İz Yayınları tarafından basıldı.

 

Erdem Beyazıt’ın şiirleri, Açı, Çıkış, Yeni İstiklâl, Büyük Doğu, Diriliş, Edebiyat, Mavera ve Yedi İklim dergilerinde yayınlandı. Şiirlerini tok, kavgacı, destana yatkın bir üslûpta işlenmiştir.

 

Erdem Beyazıt şiirinde çağlardan beri sürüp gelen Müslümanın yaşam trajedisini anlatmaktadır. Bu trajedinin kahramanı olan “Müslüman” artık, bileklerindeki ve beynindeki ihanet kelepçesinin farkındadır ve sesini yükseltmektedir. Erdem Bayazıt, Müslümanın bu durumunu: “Elbet kıracağım bir gün bu ihanet kelepçesini” mısraı ile dünyaya ilân etmek ister. Böylesi bir haykırışı besleyen retoriği, aynı zamanda ince bir lirizmi de barındırmakadır.

Metafizik anlamda güçlü bir gelenekten beslenen Erdem Beyazıt’ın şiiri, umut, isyan ve muştu noktasında okuruna sürekli güç aşılamaktadır.

 

Erdem Beyazıt’ın şiiri, düşünsel ve siyasal vurgusunu üzerinde bir yük olarak taşımayan, bu iki vurguyla birlikte şiir tabiatının ve şiir sesinin dokusu, tınısı bozulmayan, böylesine bir vurguyu yüklenmekten düşünce, inanç, sanat ve edebiyat adına utanmayan, aksine onurlu ve başı dik bir şiirdir. Milletinin manevi yaşantısı, inancı, umudu, öfkesi ve sevgisini büyük bir coşkuda harmanlar ve yüksek sesle okunan şiirlerinde şiddetli bir şekilde tezahür ettirir. Onun şiiri kimi zaman bir feryat, kimi zaman bir meydan okuma, kimi zaman da muhteşem bir yakarıştır.

 

Erdem Bayazıt’ın merkezini edebiyatın tuttuğu sanat dünyası, tarihi, kültürü ve siyaseti de kuşatmaktadır. Şair ve siyaset adamı olarak  27 Mayıs, 12 Mart, 12 Eylül ve 28 Şubat müdahalelerinin tanığı olan Erdem Beyazıt, Tanzimat sonrasında Batılılaşarak kendi tarih mecraı olan medeniyetinden, geleneğinden ve birikiminden koparak uzaklaşan, böylece yabancılaşan Anadolu aydınına karşı şiirle direnmiştir. Kültürsüz ekonomi, ekonomisiz kültür olmayacağının üzerinde durmuştur.

 

Sanat hayatının 50. yılında bulunan ve bu uzun serüveninde şiirimize kimlikli, heybetli, onurlu, gür sesli, umut dolu birçok mısra hediye eden Erdem Beyazıt, edebiyat haritamızda gümrah bir ırmak olarak yer almaktadır.

_________________________________

www.kurtubadergisi.com sitesinden iktibas edilmiştir.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: